Regler og Spilformer i Dart
Dart er et populært og sjovt spil, der spilles over hele verden. Fordelen ved dart er, at alt du behøver er en darttavle og et par dartpile. Dart kan spilles alene eller med flere spillere.
Her er nogle grundlæggende regler for dart:
Darttavlen skal monteres med midten af tavlen placeret 1,73 meter fra gulvet. For at sikre korrekt kastafstand måles afstanden fra darttavlens forkant, ikke fra væggen, og skal være 2,37 meter, hvilket er standardmålene for dart verden over. Det er vigtigt at følge disse mål for at få en korrekt og fair spiloplevelse, når man spiller dart.
Valg af de rette dartpile
At vælge de rette dartpile, der passer til dig, kan være en jungle, da der findes mange forskellige dartpile og mærker at vælge imellem. Som nybegynder anbefales det at starte med lidt tungere dartpile. Den anbefalede vægt for nybegyndere bør ligge mellem 24,25 eller 26 gram. Når du har fået fornemmelsen og præcisionen i dit kast, kan du senere gå ned til lettere pile. De fleste pile er altid lavet i vægtene 22, 24 og 26 gram. Der findes også regler for, hvor meget dartpile må veje, og hvor lange de skal være. Den gyldige vægt er mellem 12 og 55 gram, og pilene må ikke være længere end 15 centimeter uden flights.
Regler og forskellige spilformer i dart
Afhængigt af hvilken spilform du vælger, er der forskellige regler, og det er en af glæderne ved dart. Der findes utallige forskellige spilvarianter indenfor dart, så der er altid en spilform, der passer til alle.
Hvordan fungerer pointregning i dart?
Der kræves en del matematik og hovedregning, når det kommer til dart, medmindre du bruger en lommeregner eller har luksusen at spille på en darttavle med et selvberegnende pointsystem. En darttavle er opbygget med tallene 1 til 20. Med en ydre ring og en indre ring, og der findes en grøn og en rød bullseye, som er i midten af tavlen.
At ramme et af tallene fra 1 til 20 uden at ramme den ydre eller indre ring giver de point, som tallet indeholder. Hvis du rammer en almindelig 15, får du således 15 point. Hvis du rammer den ydre ring på tavlen, fordobles dine point for dit kast, og hvis du rammer den indre ring, tredobles dine point. For eksempel, hvis du rammer den indre ring på 20, får du de maksimale 60 point for et kast, og hvis du rammer den ydre ring på 20, får du 40 point. At ramme den grønne bullseye giver 25 point, og at ramme den røde bullseye giver 50 point. Det maksimale antal point, du kan få på tre pile, er 180 point. Dette får du ved at ramme Tripel 20, Tripel 20 og Tripel 20, hvilket giver 180 point.
Pointregning
Enkel Én: 1 point
Enkel To: 2 point
Enkel Tre: 3 point
Enkel Fire: 4 point
Enkel Fem: 5 point
Enkel Seks: 6 point
Enkel Syv: 7 point
Enkel Otte: 8 point
Enkel Ni: 9 point
Enkel Ti: 10 point
Enkel Elve: 11 point
Enkel Tolv: 12 point
Enkel Tretten: 13 point
Enkel Fjorten: 14 point
Enkel Femten: 15 point
Enkel Seksten: 16 point
Enkel Sytten: 17 point
Enkel Atten: 18 point
Enkel Nitten: 19 point
Enkel Tyve: 20 point
Dobbel Én: 2 point
Dobbel To: 4 point
Dobbel Tre: 6 point
Dobbel Fire: 8 point
Dobbel Fem: 10 point
Dobbel Seks: 12 point
Dobbel Syv: 14 point
Dobbel Otte: 16 point
Dobbel Ni: 18 point
Dobbel Ti: 20 point
Dobbel Elve: 22 point
Dobbel Tolv: 24 point
Dobbel Tretten: 26 point
Dobbel Fjorten: 28 point
Dobbel Femten: 30 point
Dobbel Seksten: 32 point
Dobbel Sytten: 34 point
Dobbel Atten: 36 point
Dobbel Nitten: 38 point
Dobbel Tyve: 40 point
Tripel Én: 3 point
Tripel To: 6 point
Tripel Tre: 9 point
Tripel Fire: 12 point
Tripel Fem: 15 point
Tripel Seks: 18 point
Tripel Syv: 21 point
Tripel Otte: 24 point
Tripel Ni: 27 point
Tripel Ti: 30 point
Tripel Elve: 33 point
Tripel Tolv: 36 point
Tripel Tretten: 39 point
Tripel Fjorten: 42 point
Tripel Femten: 45 point
Tripel Seksten: 48 point
Tripel Sytten: 51 point
Tripel Atten: 54 point
Tripel Nitten: 57 point
Tripel Tyve: 60 point
Grøn Bullseye: 25 point
Rød Bullseye: 50 point
Spilformer i Dart
501
Spilformen 501 er den absolut mest populære spilform, når det gælder dart. Det er også denne spilform, som professionelle spiller, når de deltager i konkurrencer. 501 går kort sagt ud på at komme ned til tallet 0 med så få pile som muligt. Dette gør du ved at samle så mange point som muligt på dine kast. Den ydre ring giver dobbelt point, og den indre ring giver triplet point. Du kaster alle dine tre pile og tæller derefter dine point nedad fra 501, indtil du når 0. Den mest almindelige spilform, som også profferne bruger, når de spiller dart, er, at du altid skal afslutte med et dobbelttal. Det vil sige, at du skal ramme den ydre ring. Hvis du for eksempel har 16 tilbage, skal du ramme dobbel 8 for at komme ned til 0. Hvis du kaster for meget, forbliver du på samme tal. Men hvis det bliver for svært at skulle afslutte med en dobbeltring, kan du selvfølgelig også spille på at komme ned til 0 så hurtigt som muligt uden at afslutte med et dobbelkast. Det hurtigste du kan komme ned fra 501 til 0 med dobbelt afslutning er på ni pile.
Startpoint: Hver spiller starter med 501 point
Pile: Alle spillere har tre pile per runde.
Dobbel ud: Du skal afslutte med et dobbelttal, altså den ydre ring. Hvis du for eksempel har 16 tilbage, skal du ramme dobbel 8 for at vinde spillet.
Enkel ud: Du skal afslutte med et enkelt tal. Hvis du for eksempel har 9 tilbage, skal du ramme tallet 9 for at vinde spillet.
Bust: Hvis en spiller går over de point, de har tilbage, bliver de ”bust”. Det betyder, at de går tilbage til den score, de havde, før de kastede deres sidste pile.
301
301 er en populær variant af dart, hvor hver spiller starter med en score på 301 og målet er at nå præcis 0 point ved at kaste dartpile på en darttavle. Det er præcis samme koncept som 501, men forskellen er, at 301 går hurtigere, da man starter med lavere point.
Startpoint: Hver spiller starter med 301 point
Pile: Alle spillere har tre pile per runde.
Dobbel ud: Du skal afslutte med et dobbelttal, altså den ydre ring. Hvis du for eksempel har 16 tilbage, skal du ramme dobbel 8 for at vinde spillet.
Enkel ud: Du skal afslutte med et enkelt tal. Hvis du for eksempel har 9 tilbage, skal du ramme tallet 9 for at vinde spillet.
Bust: Hvis en spiller går over de point, de har tilbage, bliver de ”bust”. Det betyder, at de går tilbage til den score, de havde, før de kastede deres sidste pile.
101
101 er den hurtigste variant af pointspillet. I stedet for at starte med 501 eller 301 starter hver spiller med 101. Dette gør, at denne variant går meget hurtigere, men reglerne er præcis de samme som de andre pointspil.
Startpoint: Hver spiller starter med 101 point
Pile: Alle spillere har tre pile per runde.
Dobbel ud: Du skal afslutte med et dobbelttal, altså den ydre ring. Hvis du for eksempel har 16 tilbage, skal du ramme dobbel 8 for at vinde spillet.
Enkel ud: Du skal afslutte med et enkelt tal. Hvis du for eksempel har 9 tilbage, skal du ramme tallet 9 for at vinde spillet.
Bust: Hvis en spiller går over de point, de har tilbage, bliver de ”bust”. Det betyder, at de går tilbage til den score, de havde, før de kastede deres sidste pile.
Cricket
Cricket er et af de mest kendte dartspil og kræver, at spillerne rammer bestemte tal (15, 16, 17, 18, 19, 20) samt bullseye et bestemt antal gange. Målet er at ”lukke” disse tal før modstanderen og samtidig score point ved at ramme talene.
Startpoint: Hver spiller starter med 0 point
Pile: Alle spillere har tre pile per runde.
Cricket tal: 15, 16, 17, 18, 19, 20, Bullseye
Point: Spillerne får point for at ramme et lukket tal. Hvis du lukker et tal, får du ikke flere point for at ramme det, men du kan stadig score point på modstandernes ulukkede tal.
Killer
Killer er en sjov form for dart, især hvis man er en større gruppe. Killer starter med, at alle spillere kaster en pil, normalt med den modsatte hånd, for at finde ud af, hvilket nummer de får i spillet. (Hvis to spillere får det samme nummer, skal den, der kastede sidst, kaste igen for at få et andet nummer). Det gælder derefter om at ramme sit eget nummer op til 5 point. Man får 1 point for at ramme en enkelt, 2 point for en dobbelt og 3 point for en trippel. Når man har samlet sine 5 point, bliver man en ”killer”. Det betyder, at man nu kan begynde at eliminere sine modstandere. I stedet for at sigte på sit eget nummer skal man nu ændre fokus og sigte på modstandernes nummer for at få dem ned til nul. Man kan dog miste sin ”killer-status”, hvis en modstander rammer ens nummer og får en under 5 point.
Der er også nogle andre regler, der kan være nyttige at kende. Hvis du har 0 point, når en af spillerne bliver killer, er du automatisk ude. Nogle spiller også en sværere version, hvor man ikke må overskride de 5 point; så bliver man også elimineret. Det vil sige, at hvis du har 4 point og rammer en dobbelt på dit nummer, så du får 6 point i stedet for 5, så er du også ude. Denne regel er dog valgfri, hvis man vil spille den lettere version af Killer.
Spillet er slut, når alle spillere bortset fra én er blevet elimineret.
Halvering
Halvering er et dartspil, der kan spilles både individuelt eller i hold. Her gælder det om ikke at halvere sine point. Dette sker, hvis man misser alle sine pile på det aktuelle nummer. Halveringsnumrene kan bestemmes frivilligt, men den mest almindelige version er følgende:
- 19
- 18
- Dobbelt
- 17
- 41
- Trippel
- 20
- Bullseye
Man kaster sine pile i tur og orden, så i første runde gælder det om at kaste så meget som muligt på nummer 19, derefter følger nummer 18. Dernæst skal man ramme så mange dobbeltpile som muligt, efterfulgt af nummer 17. Herefter skal man med tre pile få en total på 41 (alle pile skal ramme tavlen). Så kaster man så mange tripler som muligt, efterfulgt af så mange tal på 20, før man afslutter med at ramme så mange Bullseye som muligt.
Spillet går ud på at samle så mange point som muligt, men hver gang man misser den aktuelle runde, for eksempel hvis man har 160 point og kommer til Trippel og misser alle sine tre pile, halveres ens point fra 160 ned til 80.
Den spiller eller det hold, der har flest point, når alle har kastet på Bullseye, vinder.
Klokken
Klokken går ud på, at man skal ramme tallene i nummerorden fra 1 til 20 og derefter afslutte med Bullseye. Hvordan reglerne lægges op, kan man selv bestemme, men det er almindeligt, at hvis man rammer en dobbelt på et nummer, hopper man over det næste nummer. For eksempel, hvis du er på nummer 5 og rammer dobbelt 5, hopper du direkte til nummer 7. Det samme gælder, hvis du rammer en trippel, men så hopper du over to numre. Hvis du rammer trippel 5, hopper du direkte til nummer 8. Dette gælder dog ikke, hvis du rammer Bullseye; man skal altid afslutte på Bullseye. Man kan også beslutte, om man kun skal ramme den røde eller grønne midte, eller begge dele i rækkefølge. For at udligne spillet kan mindre erfarne spillere starte på et højere nummer, for eksempel 6 i stedet for 1, og dermed få et lille forspring for at gøre kampen mere lige.
Dobbelt-Klokken
Dobbelt-Klokken er som den almindelige Klokken, hvor man skal ramme tallene fra 1 til 20 og afslutte på Bullseye. Den store forskel er dog, at du kun kan gå videre til næste nummer, når du har ramt en dobbelt på det nummer (den ydre ring). I modsætning til den almindelige Klokken hopper du ikke over et nummer, hvis du rammer en dobbelt; du skal ramme alle numre i deres dobbeltområde. Dette er en sværere variant af Klokken, der passer bedre til spillere, der har mere erfaring med dart.
Trippel-Klokken
Trippel-Klokken er en variant af Dobbelt-Klokken, hvor du i stedet for dobbelt skal ramme trippel (den indre ring) for at gå videre til næste nummer. Ligesom i Dobbelt-Klokken hopper du ikke over noget nummer, når du rammer trippel, og du skal igennem alle numre. Denne variant er også for spillere, der har mere erfaring med dartkastning.
Shanghai
Shanghai minder meget om Klokken, men forskellen er, at du som spiller samler point hver runde. Shanghai kan spilles af to eller flere spillere. Spillet starter med, at alle spillere kaster på nummer 1, og derefter går man i nummerorden op til 20. For hver runde samler man point. For eksempel, hvis I er i runde 4 og skal ramme nummer 4, og du rammer to enkle 4’ere og en dobbelt 4, får du 16 point for den runde. Det er kun pointene i den aktuelle runde, der tælles, og du får ikke point for at ramme andre tal.
Den store forskel fra Klokken er, at en spiller kan få Shanghai, og så er spillet slut. At få Shanghai betyder, at en spiller rammer en enkel, dobbelt og trippel af samme nummer i én og samme runde, for eksempel en enkel 3, dobbelt 3 og trippel 3 i samme runde. Dette kaldes en ”Shanghai”. Spilleren, der opnår en Shanghai, vinder med det samme, uanset den tidligere pointstilling.
Startpoint: Alle spillere starter med 0 point og samler derefter point under spillets gang.
Pilar: Alle spillere har tre pile per runde.
Spillet afsluttes: Når alle har kastet deres sidste pile på nummer 20 og man tæller de samlede point, eller hvis en spiller opnår Shanghai i en runde. Den spiller vinder uanset tidligere pointstilling.